Як розвиток технологій комунікації вплинув на політиків та нашу з ними взаємодію

Як розвиток технологій комунікації вплинув на політиків та нашу з ними взаємодію

28.11.2020
4 хв. на прочитання

ХХ століття стало поворотним для розвитку людської цивілізації і визначило розвиток нового, інформаційного суспільства. Знання та інформація тепер часто цінуються більше, ніж виробничі потужності. Сьогодні Інтернет, телебачення і радіо стали частиною нашого повсякденного життя. Ми слухаємо улюблену радіостанцію по дорозі на роботу, дивимося телевізор вечорами, скролимо стрічку новин в соціальних мережах і шукаємо інформацію в браузері. Але чи замислювалися ми над тим, як розвиток технологій змінив політику?

Інформаційно-комунікаційні технології в силу своєї універсальності і комунікативних можливостей стали одним з основних факторів взаємодії держави і суспільства, дозволяючи формувати культуру діалогу між владою і народом, а також впливати на прийняття доленосних політичних рішень. Давайте розглянемо цей процес детальніше на прикладі історії США.

Американська преса почала впливати на політичні процеси ще з публікацією перших колоніальних газет в XVIII столітті.
Однак саме на початку ХХ століття в журналістиці з'явився термін Muckrakers або "збирачі сміття", який зараз ми пов'язуємо з журналістськими розслідуваннями. "Сміттярі" найчастіше прагнули служити громадським інтересам, розкриваючи злочини, корупцію, марнотратство, шахрайство і зловживання як в державному, так і в приватному секторах. На початку 1900-х років "збирачі сміття" пролили світло на ці проблеми, написавши книги і статті для популярних журналів і газет, таких як Cosmopolitan, The Independent, Collier's Weekly і McClure's. Їх журналістські розслідування не тільки викликали суспільний резонанс, а й приводили до конкретних політичних змін. Так, наприклад, в роботі "Зрада Сенату: Олдріч, глава всього" Девіда Грема Філліпса, опублікованій у вигляді серії статей в журналі Cosmopolitan в лютому 1906 року, описується корупція в Сенаті США. Ця робота стала наріжним каменем у створенні Сімнадцятої поправки, яка встановила вибори сенаторів шляхом всенародного голосування.

1jpg

 

З розквітом радіо Франклін Делано Рузвельт став одним з перших, хто використав нову технологію для комунікації з народом. Його радіозвернення,  більш відомі як "Бесіди біля каміна", стали прикладом першого прямого і довірчого спілкування вищого посадовця США з громадянами, а Рузвельту забезпечили високу популярність серед виборців. За допомогою радіо Рузвельт  спростовував чутки і пояснював прийдешні зміни докладно і зрозуміло. Формат радіопередачі особливо підходив Рузвельту, оскільки не демонстрував публіці, що президент паралізований нижче пояса. Звернення, що виходили протягом 11 років, стали певним мостом, який зв'язав Білий Дім з кожною американською сім'єю. І це не був односторонній процес, у відповідь уряд отримував безліч листів зі зверненнями, ініціативами, подяками та критикою, що не тільки зміцнювало діалог між державою і громадянами, а також впливало на прийняття політичних рішень.

2

Розвиток телебачення відкрив новий етап в галузі комунікації держави та суспільства. Тепер кожен громадянин отримав можливість не тільки чути, але й бачити політика, цілісно сприймати його образ, оцінювати імідж, харизму, міміку і реакції. Перші теледебати кандидатів на пост президента США, які відбулися 26 вересня 1960 року між сенатором від Массачусетса Джоном Кеннеді і віце-президентом Річардом Ніксоном, стали поворотною подією в історії країни. Незважаючи на те, що Ніксон говорив дуже впевнено, його жести і часта зміна пози видавали напругу. Кілька разів він витирав з обличчя піт, а ось Кеннеді виглядав дуже спокійним. Ніксон відмовився від макіяжу, тому обличчя його здавалося дуже блідим, а костюм зливався з фоном. Теледебати подивилися майже 70 мільйонів американців. За два місяці, в листопаді 1960 року, Кеннеді був обраний президентом. Громадян зачарував образ молодого, красивого і впевненого в собі політика, що забезпечило Кеннеді високий рівень підтримки і, як наслідок, перемогу на виборах. Цікаво, що в 1968  році Ніксон знову балотувався в президенти та відмовився від участі в теледебатах — і на цей раз виграв вибори.

3

Сьогодні, в епоху високошвидкісного Інтернету, соціальні мережі стають все більш ефективним каналом комунікації держави та політиків із суспільством і навіть здатні впливати на прийняття політично важливих рішень. Неможливо не згадати передвиборчу кампанію Дональда Трампа, а вірніше скандал, пов'язаний з консалтинговою компанією Cambridge Analytica. Компанії вдалося зібрати особисті дані 50 мільйонів користувачів Facebook за допомогою вікторини "Це ваше цифрове життя". Далі отримана інформація використовувалися для формування портретів виборців і моделювання поведінки десятків мільйонів американців для того, аби показувати їм релевантну політичну рекламу. Вважається, що ця технологія зробила вагомий внесок у перемогу Дональда Трампа на виборах президента США.

Розвиток засобів зв'язку, а також інформаційно-комунікаційних технологій змінив те, як політики взаємодіють з виборцями. І з кожним роком з'являється все більше каналів, інструментів і технологій, які пов'язують владу і суспільство. Все це дає можливість політикам створювати дедалі ефективніші комунікаційні стратегії та просувати ідеї, знаходити прихильників і вибудовувати якісніший діалог з громадою. 

Щодо України, то в нашій країні спостерігається цікава ситуація: розвиток технологій суттєво випередив розвиток самої політики. Комунікація, на жаль, часто заміщує реальну діяльність замість того, щоб супроводжувати та доповнювати її. Відтак, і процеси, і результати стають віртуальними. З одного боку, це виклик для суспільства — повернути у політику конкуренцію справ, а не лише слів. З іншого — широке поле можливостей для політичних діячів і політтехнологів — вибудувати ефективну комунікацію з виборцями та задовольнити суспільний запит на нову якість політики.